Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Lura ögat - Sida 1 av 2

RÀtt för mig men fel för dig : En studie om pengabedrÀgerier mot CSN och studenters instÀllningar till pengar i vardagslivet

Denna uppsats syftar till att undersöka pengarnas möjliga negativa pÄverkan pÄ studenter och hur studenter resonerar om pengarnas vÀrde i vardagen. Empiriskt behandlar uppsatsen varför studenter skulle kunna försöka lura den statliga myndigheten Centrala studiestödsnÀmnden (CSN) pÄ lÄne- och studiebidrag. TvÄ fokusgruppsintervjuer har gjorts för att samla in material. Intervjuerna har kodats enligt grounded theory-metoden. Resultaten visar att pengar har en stor inverkan pÄ informanterna ? bÄde pÄ ett negativt och positivt sÀtt.

TRAUMA : Visuella illusioner inom spelmekanik

Denna reflekterande rapport behandlar implementerandet av visuella illusioner till dataspel och dess spelmekanik. Arbetet har skett pÄ experimentell nivÄ dÀr fyra olika illusioner har analyserats utifrÄn sin förmÄga att lura det mÀnskliga ögat och sedan implementerats i fyra olika spel, dÀr illusionerna stÄr för en del i utmaningen.De fyra olika spelens förmÄga att dra nytta av sina respektive illusioner Àr varierande, men fungerande. Alla spelen lyckas lura ögat i nÄgon form, till den grad att det ökar pÄ sjÀlva utmaningen i spelen.Framtiden för visuella illusioner i spel ligger förlsagsvis inom ?casual?-marknaden, dÀr mindre och enkla spel för sporadiska spelare finns. Utvecklandet av egna illusioner med hjÀlp av kÀnda designprinciper ses som nÀsta steg i arbetet kring visuella illusioner inom spelmekanik..

A ride in stereovision

VÄrt magisterarbete Àr en 3D-animation som ska simulera en bergochdalbana. VÄr uppgift har varit att ta reda pÄ hur man genom illusioner kan lura mÀnniskans hjÀrna att se djup Àven dÄ bilden Àr helt platt. VÄrt frÀmsta verktyg vi anvÀnt oss av Àr glasögon med röd- och cyanfÀrgade filter. Till vÄr produktion har vi anlitat andra studenter för att komponera musik och mixa 5.1-ljud. Allt för att öka upplevelsen Ànnu mer..

A ride in stereovision

VÄrt magisterarbete Àr en 3D-animation som ska simulera en bergochdalbana. VÄr uppgift har varit att ta reda pÄ hur man genom illusioner kan lura mÀnniskans hjÀrna att se djup Àven dÄ bilden Àr helt platt. VÄrt frÀmsta verktyg vi anvÀnt oss av Àr glasögon med röd- och cyanfÀrgade filter. Till vÄr produktion har vi anlitat andra studenter för att komponera musik och mixa 5.1-ljud. Allt för att öka upplevelsen Ànnu mer..

Blandband

Under tio veckor har jag arbetat med skapandet av kollektionen Blandband. UtgÄngspunkten var rÀnder och lura ögat. Jag ville undersöka vad som utgör en rand och hur en tredimensionell rand ser ut. Redan i början av arbetet satte jag en fÀrgskala bestÄende av dels kulörta, starka fÀrger och dels tvÄ nyanser av grÄtt samt svart och vitt. Jag angrep arbetet med hjÀlp av en designmetod bestÄende av fem faser: MÄlsÀttning och research, Idéutveckling, Konceptutveckling, Realisering, Presentation och kommunikation.

Barn- och tvÄngsÀktenskap : En studie om det stÀrkta skyddet

De grundlÀggande förutsÀttningarna för ingÄende av Àktenskap enligt svensk rÀtt Àr frivillighet. KÀrlek Àr anledningen till att folk vÀljer att ingÄ Àktenskap, ÀndÄ ser man klart och tydligt i statistiken nedanför att det Àr lÄngt ifrÄn alla som kÀnner att de fÄr vÀlja livspartner.Den 1 juli 2014 började nya civil- och straffrÀttsliga bestÀmmelser att gÀlla om vissa ÀktenskapsfrÄgor. Dessa bestÀmmelser syftar till att stÀrka skyddet mot barn- och tvÄngsÀktenskap, dÀr tvÄ nya brott infördes i brottsbalken. Dessa brott har brottsrubriceringen ÀktenskapstvÄng och vilseledande till tvÄngsÀktenskapsresa. Brottsrubriceringen ÀktenskapstvÄng avser den som genom olaga tvÄng eller utnyttjande av utsatta omstÀndigheter lyckas fÄ en person att ingÄ ett Àktenskap eller en Àktenskapsliknande överenskommelse.

Orkidépollinering : en litteraturstudie om vÀxters belöning och bedrÀgeri av pollinerande insekter

Orkidéer har lÀnge utgjort en stor del av forskningen om pollinatörsförmedlad selektion pÄ blomegenskaper. En anledning till intresset för just orkidéer Àr det stora antal arter i familjen som inte ger nÄgon belöning till pollinerande insekter. Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att fÄ en överblick över vilka bedrÀgerimekanismer orkidéer anvÀnder sig av för att lura insekter att besöka och pollinera blomman samt se vilka blomanpassningar detta lett till och hur bedrÀgeri har evolverat. Orkidéer har flera belöningssystem utöver nektar som t.ex. vax, pseudopollen och doftoljor.

Appar eller Webbappar? : Det Àr den mobila frÄgan

Antal sÄlda smartphones har ökat explosionsartat de senaste Ären, i samma takt ökar ocksÄintresset för mobila lösningar i form av mobila applikationer. Det finns huvudsakligen tvÄtyper av mobilapplikationer, den specialsydda applikationen (eng. ?native application?) ochwebbapplikationen. Denna kandidatuppsats har undersökt vilken typ av mobilapplikation enintressent ska vÀlja att utveckla nÀr intressenten vÀl har bestÀmt sig för att ta fram en mobillösning.

Den sÀmsta mÄlgruppen att lura? : En studie av unga nyhetskonsumenters attityder till native advertising

With the increased volume of commercial content online, some news sites have adopted so-called native advertising on their websites to convey marketing messages more discreetly. As an increased share of advertising budgets is spent on this form of advertising this essay aims to examine its news consumer?s attitudes towards the phenomenon. The research was carried out through a qualitative study where news consumers discussed their attitudes in two separate focus groups. This was analyzed with the help of the previous studies Advertisement - an uninvited guest? and Banner Blindness as well as theories including theory of science hermeneutics, reception analysis, convergence culture, brand schema, advertising schema and ad- brand attitude.The results show that in most cases native advertising is met with indifferent attitudes but in some cases also confusion, which could lead to negative attitudes towards the ad and the news site.

LÀsförstÄelseoch litterÀr tolkning : En sprÄk- och litteraturdidaktisk studie av Martin Widmarks Att lura en elefant

Med utgÄngspunkt att lÀrare upplever elevers lÀsförstÄelse som svÄr att bedöma Àr syftet med denna studie att konkretisera det komplexa begreppet lÀsförstÄelse. Jag har tagit hjÀlp av lÀsförstÄelseforskning för att kunna Äterge en samlad bild av begreppet lÀsförstÄelse. Ett andra syfte Àr att försöka se hur begreppet lÀsförstÄelse förhÄller sig till litterÀr analys och tolkning. Genom att stÀlla lÀsförstÄelseforskningens definition av lÀsförstÄelse mot en berÀttande text försöker jag förstÄ vad begreppet betyder och innebÀr i praktiken. För att kunna göra detta har jag utfört en litteraturanalys samt konstruerat ett lÀsförstÄelsetest pÄ den berÀttande texten.

?Liksom putta in det,lura in dem lite grand i detta? - En intervjustudie kring lÀrares uppfattning om barns sprÄkutveckling samt lÀs- och skrivlÀrande

I lÀraryrket kommer vi enligt styrdokumenten oavsett om vi arbetar inom förskola eller skola ha som uppdrag att utveckla barns sprÄk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilken uppfattning lÀrare har om barns sprÄkutveckling och vilka erfarenheter de menar att barn behöver för att lÀra sig lÀsa och skriva samt vad de grundar sina uppfattningar pÄ. Valt fokus var barn i förskolan och grundskolans första Är. I litteraturen tas lÀrandeteorier samt sprÄkutvecklingen fram till barnets lÀs- och skrivlÀrande upp. Studien omfattar semistrukturerade intervjuer med tio lÀrare som arbetar pÄ förskolor och i grundskolans tidigare Är.

?Liksom putta in det,lura in dem lite grand i detta? - En intervjustudie kring lÀrares uppfattning om barns sprÄkutveckling samt lÀs- och skrivlÀrande

I lÀraryrket kommer vi enligt styrdokumenten oavsett om vi arbetar inom förskola eller skola ha som uppdrag att utveckla barns sprÄk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilken uppfattning lÀrare har om barns sprÄkutveckling och vilka erfarenheter de menar att barn behöver för att lÀra sig lÀsa och skriva samt vad de grundar sina uppfattningar pÄ. Valt fokus var barn i förskolan och grundskolans första Är. I litteraturen tas lÀrandeteorier samt sprÄkutvecklingen fram till barnets lÀs- och skrivlÀrande upp. Studien omfattar semistrukturerade intervjuer med tio lÀrare som arbetar pÄ förskolor och i grundskolans tidigare Är.

Buzz marketing via Internet

SjÀlva produkten eller tjÀnsten skall vara unik i sitt slag och gynna konsumenten som inte nÄgot pÄ marknaden redan gör. DÀrigenom kommer produkten eller tjÀnsten om den hÄller mÄttet att sjÀlv skapa en Word of Mouth genom konsumenters och frÀmst opinionsledares rekommendationer. Företagen mÄste strÀva efter att hitta och samarbeta med dessa mÀnniskor som kan pÄverka deras varumÀrke, leda opinionen och fÄ dem att sprida Word of Mouth. PÄ sÄ sÀtt Àr Buzz marketing ett mer strategiskt kommunikationsverktyg jÀmfört med den traditionella marknadsföringen. GÀllande traditionell marknadsföring anvÀnder man sig av ett eller ett antal verktyg och vÀnder sig mot folkmassan och inte mot den enskilda opinionsledaren.

Nu ska vi sjunga : En kvalitativ intervjustudie av musiklÀrares arbete med sÄngundervisning i Ärskurs 7-9

Tidigare forskning av sÄngens dominans i musiklektionernas innehÄll samt bristande forskning i metodik gÀllande klassundervisning i sÄng för Ärskurs 7-9 bidrog, tillsammans med egna erfarenheter av en sÄngundervisning som kommer i skymundan för annat lektionsinnehÄll samt upplevelser av en ovilja och okunskap bÄde frÄn lÀrare och frÄn elever att sjunga, till denna uppsats tillkomst.Med den kvalitativa forskningsintervjun som metod har intervjuer genomförts med 7 musiklÀrare i Ärskurs 7-9 i Uppsala kommun med syftet att ta del av tankar och erfarenheter kring arbetet med sÄngundervisning. Med strÀvan efter att utföra intervjuerna som samtal och med ett antal intervjufrÄgor som grund har lÀrarna fÄtt berÀtta om sitt arbete med sÄng som lektionsinnehÄll i musikÀmnet i klassundervisning för elever i Ärskurs 7-9.En tydlig tendens i de olika utsagorna Àr upplevelsen av sÄng som ett svÄrt Àmne att undervisa i och att fÄ eleverna engagerade i. Det vanligaste undervisningssÀttet Àr enligt lÀrarna att sjunga i samband med instrumentalspel. NÄgra av lÀrarna uttrycker att det Àr lÀttare att ?lura? eleverna till att sjunga dÄ sÄngen inte stÄr i fokus av lektionsinnehÄllet.

Historia ? vad tycker eleverna? : Undersökning av elevers syn pÄ och tankar kring historieÀmnet pÄ ett yrkesförberedande program.

Tidigare forskning av sÄngens dominans i musiklektionernas innehÄll samt bristande forskning i metodik gÀllande klassundervisning i sÄng för Ärskurs 7-9 bidrog, tillsammans med egna erfarenheter av en sÄngundervisning som kommer i skymundan för annat lektionsinnehÄll samt upplevelser av en ovilja och okunskap bÄde frÄn lÀrare och frÄn elever att sjunga, till denna uppsats tillkomst.Med den kvalitativa forskningsintervjun som metod har intervjuer genomförts med 7 musiklÀrare i Ärskurs 7-9 i Uppsala kommun med syftet att ta del av tankar och erfarenheter kring arbetet med sÄngundervisning. Med strÀvan efter att utföra intervjuerna som samtal och med ett antal intervjufrÄgor som grund har lÀrarna fÄtt berÀtta om sitt arbete med sÄng som lektionsinnehÄll i musikÀmnet i klassundervisning för elever i Ärskurs 7-9.En tydlig tendens i de olika utsagorna Àr upplevelsen av sÄng som ett svÄrt Àmne att undervisa i och att fÄ eleverna engagerade i. Det vanligaste undervisningssÀttet Àr enligt lÀrarna att sjunga i samband med instrumentalspel. NÄgra av lÀrarna uttrycker att det Àr lÀttare att ?lura? eleverna till att sjunga dÄ sÄngen inte stÄr i fokus av lektionsinnehÄllet.

1 NĂ€sta sida ->